13. mars 2011

Ros er å regne som ferskvare


Ros virker best med en gang. Effekten skjer der og da. På mange måter må ros sees på som en ferskvare, som mister egenskaper ved utsettelse eller lagring over tid. Ros fungerer best når den er atferdsspesifikk. Ros bør så langt det lar seg gjøre være direkte og veldig konkret. "Så fint at du hjalp meg å rydde bort bøkene! - Det satte jeg virkelig pris på!" fungerer bedre enn f.eks. "Takk skal du ha!" eller "Flott!"
Presise tilbakemeldinger som; "Skal si du har tegnet et fint hus, med mange farger og detaljer". Gir barnet bedre tilbakemelding enn; "Det var jo fint!" Eller: "Nå var du flink!"
Ros virker best når vi viser med hele oss at vi virkelig mener det. Vi supplerer ros med smil, tar oss tid i situasjonen, bruker litt mer stemme enn ellers osv.. 
Alle vet at effekten av oppmerksomhet er stor, og ros er en form for oppmerksomhet. Ved å fokusere på det som er bra og gi det oppmerksomhet, får vi mer av det. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar